OGŁOSZENIE
o naborze
Wniosków o przyznanie środków z rezerwy Krajowego Funduszu Szkoleniowego
na kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników
o naborze
Wniosków o przyznanie środków z rezerwy Krajowego Funduszu Szkoleniowego
na kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników
- W 2022 roku zostały ustalone przez Radę Rynku Pracy następujące priorytety wydatkowania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na rok 2023:
- wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Zakładów Aktywności Zawodowej, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych oraz pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego wskazanych na liście/rejestrze przedsiębiorstw społecznych prowadzonych przez MRiPS;
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności;
- wsparcie kształcenia ustawicznego w obszarach/branżach kluczowych dla rozwoju powiatu/województwa wskazanych w dokumentach strategicznych/planach rozwoju;
- wsparcie kształcenia ustawicznego instruktorów praktycznej nauki zawodu bądź osób mających zamiar podjęcia się tego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego oraz szkoleń branżowych dla nauczycieli kształcenia zawodowego;
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej.
- Przy poszczególnych priorytetach obowiązują zasady określone przez Radę Rynku Pracy (Interpretacja priorytetów) - należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- priorytet a):
Podmioty uprawnione do korzystania z środków w ramach tego priorytetu to:
- CIS i KIS - to jednostki prowadzone przez JST, organizacje pozarządowe, podmioty kościelne lub spółdzielnie socjalne. Centra i Kluby Integracji Społecznej zatrudniają kadrę odpowiedzialną za reintegrację społeczną i zawodową uczestników.
O przyznaniu statusu CIS decyduje Wojewoda, który prowadzi także rejestr tych podmiotów. Ponadto wojewoda prowadzi również rejestr KIS.
CIS może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie. W związku z tym Centrum zatrudnia pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie danej działalności, a ponadto pracownika socjalnego, instruktorów zawodu oraz inne osoby prowadzące reintegrację społeczną i zawodową.
- WTZ - mogą być tworzone, przez fundacje, stowarzyszenia i inne podmioty. Działają one w celu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Podmiot prowadzący WTZ zawiera z samorządem powiatu umowę regulującą między innymi warunki i wysokość dofinansowania kosztów utworzenia i działalności warsztatu ze środków PFRON.
W WTZ zatrudnieni są psycholodzy, instruktorzy terapii zajęciowej, specjaliści do spraw rehabilitacji lub rewalidacji. Ponadto WTZ może zatrudniać: pielęgniarkę lub lekarza, pracownika socjalnego, instruktora zawodu, a także inne osoby niezbędne do prawidłowego funkcjonowania warsztatu.
Pracodawcy zamierzający skorzystać z tego priorytetu powinni wykazać, że współfinansowane ze środków KFS działania zmierzające do podniesienia kompetencji pracowników związane są z ich zadaniami realizowanymi w CIS, KIS, WTZ, ZAZ, przedsiębiorstwie społecznym lub spółdzielni socjalnej.
Pracodawcy zamierzający skorzystać z tego priorytetu powinni wykazać, że współfinansowane ze środków KFS działania zmierzające do podniesienia kompetencji pracowników związane są z ich zadaniami realizowanymi w CIS, KIS, WTZ, ZAZ, przedsiębiorstwie społecznym lub spółdzielni socjalnej.
- Przedsiębiorstwa społeczne - wpisane do wykazu przedsiębiorstw społecznych, który zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej prowadzony jest przez MRiPS w systemie Rejestr Jednostek Pomocy Społecznej (RJPS), pod adresem https://rjps.mpips.gov.pl/RJPS/RU/start.do?id_menu=59. Wykaz zawiera tylko przedsiębiorstwa społeczne, którym status ten został nadany przez wojewodę, odpowiedniego ze względu na siedzibę podmiotu. Nadanie statusu odbywa się poprzez wydanie decyzji administracyjnej, po wcześniejszej dokładnej weryfikacji 20 spełniania przez wnioskujący podmiot warunków określonych w ustawie o ekonomii społecznej. Z tego względu nie ma konieczności prowadzenia dodatkowej weryfikacji na potrzeby ustalenia czy pracodawca aplikujący o wsparcie spełnia przesłanki niezbędne do uzyskania tego statusu, wystarczy jedynie sprawdzić, czy w momencie składania wniosku figuruje on w rejestrze przedsiębiorstw społecznych. Status przedsiębiorstwa społecznego mogą uzyskać m.in. organizacje pozarządowe (np. fundacje i stowarzyszenia) spółki non-profit, spółdzielnie socjalne, a także kościelne osoby prawne.
- Spółdzielnie socjalne - to podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, na tej podstawie można zweryfikować ich formę prawną. Niektóre spółdzielnie socjalne mogą uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego. W takiej sytuacji ich uprawnienia do skorzystania ze wsparcia w ramach tego priorytetu można potwierdzić na podstawie listy przedsiębiorstw społecznych, o której mowa powyżej. Bez względu na to, czy spółdzielnia socjalna posiada status przedsiębiorstwa społecznego, jest ona uprawniona do skorzystania ze środków w ramach tego priorytetu.
- Zakłady aktywności zawodowej - to podmioty, które mogą być tworzone przez gminę, powiat oraz fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną, decyzję o przyznaniu statusu zakładu aktywności zawodowej wydaje wojewoda.
Ze środków w ramach tego priorytetu korzystać mogą wszyscy pracownicy przedsiębiorstw społecznych i ZAZ oraz pracownicy i członkowie spółdzielni socjalnych. Podobnie jak w 2022 r. nie ma potrzeby weryfikowania, czy pracownik, którego przeszkolenie ma być wsparte ze środków KFS należy do grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub do osób wymienionych w art. 4 ust 1 ustawy o spółdzielniach socjalnych.
- priorytet b):
Wnioskodawca składający wniosek o środki w ramach powyższego priorytetu powinien udowodnić posiadanie przez kandydata na szkolenie orzeczenia o niepełnosprawności tj. przedstawić orzeczenie o niepełnosprawności kandydata na szkolenie bądź oświadczenie o posiadaniu takiego orzeczenia.
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
- priorytet c):
W ramach powyższego priorytetu, Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce, określając kluczowe obszary/branże wziął pod uwagę Programu Rozwoju Powiatu Sokólskiego na lata 2023 – 2030 oraz Strategię Rozwoju Województwa Podlaskiego 2030.
Obszary/branże kluczowe dla rozwoju województwa, w tym powiatu sokólskiego:
Obszary/branże kluczowe dla rozwoju województwa, w tym powiatu sokólskiego:
- rolnicza produkcja ekologiczna,
- przemysł rolno-spożywczy,
- przemysł metalowo-maszynowy,
- sektor medyczny, opieka zdrowotna i społeczna ,
- ekoinnowacje i nauki o środowisku (OZE - odnawialne źródła energii, budownictwo zasobooszczędne, efektywne przetwarzanie drewna),
- usługi wysoko zaawansowanych technologii (ICT oraz OT),
- turystyka,
- gospodarka cyfrowa (e-podlaskie).
Składając wniosek, Wnioskodawca powinien szczegółowo w nim uzasadnić, iż wybrana forma kształcenia wpisuje się do obszarów/branż kluczowych dla rozwoju powiatu sokólskiego/województwa podlaskiego.
- priorytet d):
W ramach tego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować obowiązkowe szkolenia branżowe nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu zatrudnionych w publicznych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz w publicznych placówkach kształcenia ustawicznego i w publicznych centrach kształcenia zawodowego – prowadzonych zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego jak również przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
Priorytet ten pozwala również na skorzystanie z dofinansowania do różnych form kształcenia ustawicznego osób, którym powierzono obowiązki instruktorów praktycznej nauki zawodu lub deklarujących chęć podjęcia się takiego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego. Grupę tę stanowią pracodawcy lub pracownicy podmiotów przyjmujących uczniów na staż bądź osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne.
Definicja stażu uczniowskiego wskazana w art. 121a ust. 1 i ust. 21 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 określa go jako staż w rzeczywistych warunkach pracy jaki - w celu ułatwienia uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie, w którym kształcą się - mogą w okresie nauki odbywać uczniowie technikum i uczniowie branżowej szkoły I stopnia niebędący młodocianymi pracownikami. W czasie odbywania stażu uczniowskiego opiekę nad uczniem sprawuje wyznaczony przez podmiot przyjmujący na staż uczniowski opiekun stażu uczniowskiego.
Rozporządzenie MEN z 22 lutego 2019 roku w sprawie praktycznej nauki zawodu w § 11 ust. 1 określa, że praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych są prowadzone pod kierunkiem opiekunów praktyk zawodowych, którymi mogą być pracodawcy lub wywyznaczeni przez nich pracownicy albo osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne.
Priorytet ten pozwala również na skorzystanie z dofinansowania do różnych form kształcenia ustawicznego osób, którym powierzono obowiązki instruktorów praktycznej nauki zawodu lub deklarujących chęć podjęcia się takiego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego. Grupę tę stanowią pracodawcy lub pracownicy podmiotów przyjmujących uczniów na staż bądź osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne.
Definicja stażu uczniowskiego wskazana w art. 121a ust. 1 i ust. 21 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 określa go jako staż w rzeczywistych warunkach pracy jaki - w celu ułatwienia uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie, w którym kształcą się - mogą w okresie nauki odbywać uczniowie technikum i uczniowie branżowej szkoły I stopnia niebędący młodocianymi pracownikami. W czasie odbywania stażu uczniowskiego opiekę nad uczniem sprawuje wyznaczony przez podmiot przyjmujący na staż uczniowski opiekun stażu uczniowskiego.
Rozporządzenie MEN z 22 lutego 2019 roku w sprawie praktycznej nauki zawodu w § 11 ust. 1 określa, że praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych są prowadzone pod kierunkiem opiekunów praktyk zawodowych, którymi mogą być pracodawcy lub wywyznaczeni przez nich pracownicy albo osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne.
- priorytet e):
Priorytet ten promuje działania wobec osób pracujących w warunkach niszczących zdrowie i w szczególności powinien objąć osoby, które nie mają prawa do emerytury pomostowej.
Wykaz prac w szczególnych warunkach stanowi załącznik nr 1, a prac o szczególnym charakterze - załącznik nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2008 Nr 237, poz. 1656 z późn. zm.)
- Pracodawca, zainteresowany uzyskaniem środków na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego, może złożyć jeden Wniosek o przyznanie środków
z rezerwy Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników sporządzony według obowiązującego formularza. - Do Wniosku Pracodawca dołącza m.in. informacje i dokumenty wskazane w § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r.
w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U.
z 2018 r. poz. 117). Poniżej zamieszczono Regulamin przyznawania środków Funduszu Pracy w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego
oraz Wniosek o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników oraz pozostałe dokumenty. - Wnioski będą przyjmowane w sekretariacie Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce, ul. Kryńska 40, 16-100 Sokółka Sokółce w dniu 23 sierpnia 2023 r., w godz. 730-1530. Za datę złożenia Wniosku uznaje się datę jego wpływu do Urzędu. Wniosek można złożyć:
- drogą elektroniczną e-mail:kfs@sokolka.praca.gov.pl, po opatrzeniu go kwalifikowalnym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym;
- poprzez złożenie w zamkniętej kopercie w sekretariacie (pok. 18) Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce, ul. Kryńska 40, 16-100 Sokółka;
- Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia w przypadku:
- niepoprawienia Wniosku we wskazanym terminie lub
- niedołączenia do Wniosku załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 ww. Rozporządzenia;
- gdy wpłynie w terminie innym, niż wskazany przez Urząd.
- Przy rozpatrywaniu Wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników będą brane pod uwagę – w pierwszej kolejności – następujące kryteria:
- czy Wniosek posiada wszystkie wymagane załączniki o których mowa w § 5 ust. 2 ww. Rozporządzenia;
- czy dofinansowywanie działań, o które ubiega się Wnioskodawca jest zgodne
z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków rezerwy KFS na dany rok.
- Planowane rozpoczęcie kształcenia ustawicznego może rozpocząć się w terminie nie wcześniej niż 24.09.2023 r , tj. co najmniej 30 dni od złożenia wniosku w ogłoszonym naborze, ponieważ zgodnie z § 7 ust.3 ww. Rozporządzenia, umowa może zostać zawarta tylko na działania, które jeszcze się nie rozpoczęły.
- Po pozytywnej weryfikacji kryteriów wskazanych w ust. 7, Urząd uwzględnia:
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez organizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
- w przypadku kursów – posiadanie przez organizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- spełnienie warunków koniecznych do udzielenia pomocy de minimis;
- racjonalność i gospodarność przy wydatkowaniu środków publicznych, tj. planowanie wydatków w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów w sposób umożliwiający terminową realizację zadań w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
- dostępność środków KFS;
- wysokość udzielonej pomocy Wnioskodawcy i terminowość realizacji tych umów.
- Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce dysponuje kwotą 106 492 zł w ramach limitu środków rezerwy Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą.
- Wnioski będą oceniane wg kryteriów zgodnie z kolejnością ich wpływu, do wykorzystania limitu posiadanych środków będących w dyspozycji Urzędu
w danym roku. - Jednocześnie tutejszy Urząd informuje, że środki Krajowego Funduszu Szkoleniowego są środkami publicznymi w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z Ustawą o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych.
- Informacje na temat KFS udzielane są w Dziale Usług Rynku Pracy tut. Urzędu stanowisko nr 8 oraz pod nr tel. 85 722 90 22.