Print Drukuj

Ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników

OGŁOSZENIE

o naborze

Wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego

na kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników
 

  1. W 2024 roku zostały ustalone przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej następujące priorytety wydatkowania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na rok 2025:

  1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie.

  2. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.

  3. Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.

  4. Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.

  5. Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, 5 pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.

  6. Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.

  7. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.

  8. Rozwój umiejętności cyfrowych.

  9. Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.

Przy poszczególnych priorytetach obowiązują zasady określone przez Ministra ds. pracy (Interpretacja priorytetów) - należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  1. priorytet nr 1:

    1. kształcenie ustawiczne dotyczy zawodu deficytowego zgodnie z Barometrem zawodów 2025  dla powiatu sokólskiego;

    2. wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu sokólskiego;

  2. priorytet nr 2:

    1. przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy” w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku.

    2. wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami;

    3. wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu;

  3. priorytet nr 3 (nie dotyczy powiatu sokólskiego):

priorytet powyższy oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1371)

  1. priorytet nr 4:

  1. szkolenia powinny zawierać tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:

  • do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach,

  • dotyczące różnych formy mobbingu, jak zrozumieć jego wpływ na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości,

  • rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach.

  • do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy

  • na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji

  • dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości.

b) priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności. Zachęca do tworzenia i oferuje wsparcie w zakresie zasad funkcjonowania i działania rad pracowniczych – na poziomie unijnym i poszczególnych krajów UE.

  1. priorytet nr 5:

  1. priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu tzn. że o środki może aplikować każdy zainteresowany pracodawca

  2. priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy Przykładem mogą być szkolenia z niestandardowych (elastycznych) form pracy

  3. szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.

  4. przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:

  • rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego

  • przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi

  • skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy tworzenie przyjaznego środowiska pracy

  • różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych

  • promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem.

  1. priorytet nr 6:

  1. w ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców.

  2. wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:

  • doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;

  • doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;

  • rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców

  1. priorytet nr 7:

  1. warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87- Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania.

  2. w ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną. Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.

  1. priorytet nr 8:

  1. wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.

  2. PKD wnioskodawcy nie jest w tym przypadku istotne

  1. priorytet nr 9:

  1. priorytet adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych.

  2. będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

  3. w ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.

  1. Pracodawca, może złożyć skutecznie tylko jeden Wniosek o przyznanie środków
    z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników
    sporządzony na  formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do Regulaminu Regulamin przyznawania środków Funduszu Pracy w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
    Jeżeli wnioskodawca złoży więcej niż jeden wniosek, rozpatrywany będzie ostatni wniosek złożony w terminie. Złożenie wniosku poza terminem oraz przez podmiot nieuprawniony spowoduje pozostawienie go bez rozpatrzenia.

  2. Do Wniosku Pracodawca dołącza dokumenty wskazane w:

  1. § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 117);

  2. § 5 ust. 1 i 2 Regulaminu przyznawania środków Funduszu Pracy w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

  1. Nabór wniosków odbędzie się w dniach 10-11 marca 2025 r. 

  2. Wniosek należy złożyć drogą elektroniczną email: kfs@sokolka.praca.gov.pl lub 
    biso@praca.gov.pl, po opatrzeniu go kwalifikowalnym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.

  3. Powiatowy Urząd Pracy w Sokółce dysponuje kwotą 500 215,00 zł w ramach limitu środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą.

  4. Planowane rozpoczęcie kształcenia ustawicznego może rozpocząć się w terminie nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia złożenia wniosku przez pracodawcę w terminie ogłoszonego naboru.

Zgodnie z § 7 ust.3 ww. Rozporządzenia, umowa może zostać zawarta tylko na kształcenia ustawiczne, które jeszcze się nie rozpoczęły.

  1. Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia w przypadku:

  1. niepoprawienia Wniosku we wskazanym terminie;

  2. niedołączenia do Wniosku załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 ww. Rozporządzenia;

  3. gdy wpłynie w terminie innym, niż wskazany przez Urząd.

  1. Wnioski podlegają ocenie formalnej zgodnie z kryteriami określonymi
    w ust. 11.

  2. Następnie wnioski poddawane są ocenie merytorycznej, zgodnie z ust. 12. Ocena merytoryczna to ocena punktowa, zawierająca się w karcie oceny stanowiącej załącznik nr 2 Regulaminu przyznawania środków Funduszu Pracy w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

  3. Przy ocenie formalnej Wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na  kształcenie ustawiczne pracodawców i pracowników będą brane pod uwagę następujące kryteria:

  1. czy Wniosek posiada wszystkie wymagane załączniki, o których mowa w § 5 ust. 2 ww. Rozporządzenia;

  2. czy dofinansowywanie działań, o które ubiega się Wnioskodawca jest zgodne
    z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok.

  1. Wnioski, które uzyskały pozytywne weryfikację kryteriów wskazanych w ust. 9 komisja dokonuje oceny merytorycznej tych wniosków z uwzględnieniem następujących kryteriów:

  1. zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego  z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy; 

  2. koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku; 

  3. posiadanie przez organizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego; 

  4. w przypadku kursów – posiadanie przez organizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;

  5. plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;

  6. okres zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym;

  7. wymiar etatu pracowników, którzy będą objęci kształceniem ustawicznym;

  8. miejsce wykonywania pracy przez osoby, które będą objęte kształceniem ustawicznym;

  9. spełnienie warunków koniecznych do udzielenia pomocy de minimis;

  10. fakt korzystania przez pracodawcę z dofinansowania z KFS w poprzednich latach;

  11. liczbę spełnianych priorytetów;

  12. racjonalność i gospodarność, o której mowa w § 5 ust. 5 Regulaminu;

  13. dostępność środków z KFS.

  1. Ocenę wniosków przeprowadza komisja w składzie ośmiu osób, złożona z pracowników PUP w Sokółce i przedstawicieli Powiatowej Rady Rynku Pracy w Sokółce, powołana przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Sokółce. Przedstawiciele komisji podpisują oświadczenie o bezstronności i poufności.

  2. Od wyników oceny wniosków nie przysługuje odwołanie. 

  3. Zgodnie z art. 5 ustawy o finansach publicznych oraz ustawą o podatku od towarów i usług i zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku, środki Krajowego Funduszu Szkoleniowego będące środkami publicznymi jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

  4. Informacje na temat KFS udzielane są w Dziale Usług Rynku Pracy tut. Urzędu stanowisko nr 8 oraz pod nr tel. 85 722 90 22.

Przepisy prawne i dokumenty regulujące nabór:

  1. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 117);

  2. Regulamin przyznawania środków Funduszu Pracy w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego;

  3. Kierunkowe wytyczne dla urzędów pracy;

  4. Wniosek wraz z załącznikami;

  5. Karta oceny.

Załączniki

Regulamin przyznawania środków FP w ramach KFS
Regulamin przyznawania środków FP w ramach KFS.pdf 138 KB
Wniosek limit podstawowy
Wniosek limit podstawowy.doc 283 KB
Formularz Informacji Pomoc de minimis
Formularz Informacji Pomoc de minimis.xlsx 62 KB
Karta Oceny merytorycznej wniosku KFS
Karta Oceny merytorycznej wniosku KFS.pdf 235 KB
Informacje o publikacji dokumentu